شیوع انتخاب اسامی نامتعارف برای بچه ها/ هدیه ای سخیف در بدو تولد
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۵۰۲۷۴
رسول گرامی اسلام(ص) به عنوان الگوی جهان بشریت انتخاب نام نیکو را نخستین هدیه والدین به فرزند می داند در حالی که انتخاب برخی اسامی نامتعارف برای فرزندان از سوی والدین مسلمان ایرانی در حال شیوع است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، برخلاف سفارشات دین مبین اسلام و پیامبر اکرم(ص) بر لزوم نام نیکو نهادن بر فرزندان به عنوان نخستین هدیه والدین به وی، شاهد این هستیم که برخی اسامی نامتعارف و عجیب و غریب نظیر فتنه، آمریکا، زردآلود، قاچاق، فقیر، کلاغ از سوی والدین بر فرزندان گذارده می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این در حالی است که نامگذاری علاوه بر اینکه سبب تمیز فرد از دیگران می شود دارای آثار تربیتی و روانی نیز می باشد چه اینکه افراد اغلب سعی می کنند خود را با حقیقت نامشان مطابقت دهند.
انتخاب نام خوب برای نوزاد بسیار مهمّ است. رسول خدا (ص) آن را از حقوق فرزند بر گردن پدر میداند و میفرمود: "بهترین نامها، نامی است که در آن نشان عبودیت خداوند باشد؛ مانند عبدالله"
اسلام برای تشویق مؤمنین و بیان جایگاه نام نیکو این مهم را محدود به دنیا نمی داند و تا قیامت اتصاف نام به صاحبش را یاد آوری می کند،آنجا که رسول خدا(ص) فرمود: نام نیکو بر خود نهید ، زیرا در قیامت به این نام ها خوانده می شوید فلانی پسر فلانی بر خیز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلانی برخیز که نوری نداری
همچنین میفرمودند: "حتی بچههای سقط شده را هم نامگذاری کنید، چون در روز قیامت که مردم را به اسم میخوانند، بچه های سقط شده به پدرانشان اعتراض میکنند که چرا برای ما اسم نگذاشتید؟"
حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) می فرماید: «راست ترین نام ها،نامی است گویای عبودت و بندگی باشد، بهترین نام ها نام های پیامبران است"
همه این ها حاکی از اهمیت نام نیکو نهادن بر فرزندان است که متاسفانه در مواردی مورد غفلت جدی والدین قرار می گیرد.
اخیرا با رای دیوان عدالت اداری امکان تغییر اسامی نامتعارف بدون مراجعه به محاکم قضایی فراهم شده چه اینکه سنت حضرت رسول اکرم(ص) نیز در مقابله با اسم های نا مناسب این بود که آن ها را تغییر می داد و نام نیک را جایگزین نام های زشت می کرد.
امکان تغییرنام افراد بدون مراجعه به محاکم قضایی در مراکز ثبت احوال/ اسامی مذهبی قابل تغییر نیست
سخنگوی سازمان ثبتاحوال کشور گفت: امکان تعییر نام در ثبت احوال بدون مراجعه به محاکم قضایی فراهم شده است و دیوان عدالت اداری نیز هفته گذشته صحت آن را تأیید کرده است.
سیفالله ابوترابی، درباره مراحل تغییر نام افراد در شناسنامه گفت: اسامی مذهبی قابل تغییر نیست و افرادی که اسامی غیر مذهبی و غیرمتعارف دارند، میتوانند با مراجعه به سازمان ثبت احوال درخواست خود را اعلام و نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند و دیگر نیازی به مراجعه به محاکم قضایی نیست.
وی اضافه کرد: امکان تغییر نام مدتی است که در ثبت احوال امکان پذیر شده است و دیوان عدالت نیز هفته گذشته صحت آن را تایید کرده است. یعنی افراد واجد شرایط با مراجعه به ثبت احوال می توانند مراحل تغییر نام را طی کنند.
افراد 18 سال به بالا و افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال وسرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور، با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام نمایند . همچنین برای تغییر نام، کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند و تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه ) و طرح در هیات حل اختلاف اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.
انتخاب اسامی غربی برای فرزندان نیازمند آسیبشناسی است
یک کارشناس مذهبی گفت: علیرغم اینکه دین اسلام دارای غنیترین اسامی برای فرزندان است اخیرا انتخاب اسامی غربی برای فرزندان رواج یافته است که یک معضل فرهنگی و نیازمند آسیب شناسی است.
حجتالاسلام علی مقدمی با بیان اینکه طی چند سال اخیر دشمنان که از تهاجم نظامی علیه کشورمان ناامید شدهاند از هر وسیلهای برای دور کرن جوانان از اسلام ناب محمدی استفاده میکنند، اظهار کرد: دامنه این تهاجمات به نامگذاری فرزندان نیز رسیده است.
وی یادآور شد: اسلام برای تشویق مؤمنین و بیان جایگاه نام نیکو این مهم را محدود به دنیا نمیداند و تا قیامت اتصال نام به صاحبش را یادآوری میکند، آنجا که رسول خدا (ص) فرمود:«نام نیکو بر خود نهید، زیرا در قیامت به این نامها خوانده میشوید فلانی پسر فلانی بر خیز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلای برخیز که نوری نداری».
این مسئول با بیان اینکه باید محدودیتهای بیشتری برای انتخاب نام اسامی وجود داشته باشد، اظهار کرد: اخیرا شاهد این هستیم که برخی از والدین بدون اینکه معنی نام انتخابی برای فرزند خود را بدانن و تنها به تبعیت از فرهنگ غربی اقدام به نامگذاری فرزند خود میکنند بدون اینکه معنی آن را بدانند.
حجتالاسلام مقدمی با تاکید بر اینکه انتخاب اسامی غیرمتعارف برای فرزندان یک معضل فرهنگی است، تصریح کرد: اگر ما ادعای شیعه بودن را داریم باید این قبیل معضلات به صورت اساسی بررسی شده و ریشهیابی شود
اسم نیکو هم معنای خوبی داشته باشد و هم از نظر آوایی نیکو باشد
حسین ابراهیمی فرد؛ کارشناس روانشناسی گفت: اسم نیکو باید هم معنای خوبی داشته باشد و هم اینکه از نظر آوایی و کلامی نیز نیکو برگزیده شود.
وی افزود: اسم چیزی است که تا پایان عمر برای فرد باقی می ماند و معمولا هنگامی که دیگران آن را خطاب می کنند یک تصویر ذهنی نیز ایجاد می کنند که اگر این نام نیکو باشد ذهنیتی مثبت به دنبال خواهد داشت.
ابراهیمی فرد با تاکید بر لزوم انتخاب نامی نیکو گفت: والدین علاوه بر اینکه باید از نظر معنایی نامی نیکو بر فرزندان خود بگذارند باید این نام از نظر آوایی و کلامی نیز زیبا برگزیده شود زیرا در غیر این صورت مشکلات زیادی از نظر ناهنجاری های فکری برای فرد ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۵۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.
در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزادهفرد کارگردان سینمای کوتاه بهعنوان کارشناس و محمد صابری بهعنوان مجریکارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.
«شیوع»؛ فیلمی بین تجربی و داستانی
در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقتها ساخت فیلم بدون دیالوگ میتواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبهرو هستید. البته در فیلمکوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال میکنند. در فیلمهایی که به سمت این نوع روایتها میروند کار سخت میشود.
وی ادامه داد: فیلمکوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقتهایی روایت این اقتضا را ایجاد میکند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقتهایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را میبینید با خود میگویید باید اینجا دیالوگی را میشنیدیم.
مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتماً دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر میکردم که فیلم چه چیزی میطلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلمکوتاه «شیوع» بهعنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمیکردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش میآید یا نه.
این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تکتک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته میدانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.
علیزادهفرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیفتر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و میدانم که فیلمسازی چقدر سخت است.
فیلمی که هم میخنداند و هم حرف دارد
در ادامه نوبت به فیلمکوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانیاش معرفی کرد. سپس علیزادهفرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیتهای کمیک آن بهخوبی درآمده بود.
گازر درباره شکلگیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان میآید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار میشدیم که او هم مدام حرف میزد و ما کلاس را از دست میدادیم. همان موقع فیلمهایی را میدیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب میشدم که میدیدم اغلب به این فیلمها خوب پرداخته میشد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه میگرفتند.
وی افزود: به این روند فکر میکردم که چگونه میتوان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عدهای در مواجهه با سکانس اول میگفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب بهیکباره غافلگیر میشد. البته من خیلی از جشنوارهها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنوارهها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را میبینند، گمان میکنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس میزنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دمدستی است و خودم فکر میکنم بدترین اسم را انتخاب کردهایم!
در ادامه علیزادهفرد درباره ویژگیهای «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ میدهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت میاندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را میبینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلیها معتقدند در فیلمهای کمدی آن چیزی که سبب خنده میشود شگفتزدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ میدهد.
این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلمهای کمدی، شما وقتی با خودت تنها میشوی متوجه میشوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» میخندیم، شگفتزده میشویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانشآموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.
چالشهای روایت یک «زخم»
در ادامه پاتوق فیلمکوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزادهفرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلمها، من حس متفاوتتری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلاً هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار سادهای نیست و «زخم» و «دابر» فیلمهایی هستند که موضوعات سختی دارند.
وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه میپردازد، موضوع احساسبرانگیز نبود مادر را هم به تصویر میکشد که این امر میتواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار سادهای نبوده و حتی تدوین آن هم بهاندازه است. همه این موارد کمک میکند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.
این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنیبر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم میخواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم میسازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، میشود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم اینچنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.
استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب
فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلمکوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.
علیزادهفرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژههای بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانهای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایانبندی بد به آن ضربه زده است.
وی بیان کرد: پایان باز در فیلمسازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رها است.
کد خبر 6092034